Food: Allergieën zijn kak

Ik heb het al een paar keer gehad over dat ik bepaalde dingen niet kon eten. Het lijkt me goed om hier op in te gaan. Vooral omdat dit een centraal aspect van mijn leven is en ook omdat food momenteel echt een soort trend is. Ik kan zelf sinds ongeveer een jaar niet meer tegen melk, maar heb laatst ook een ontsteking gehad in m’n maag.

Door deze ontsteking was ik een hele tijd gebonden aan rijst en gekookte groente met gestoomde vis, zonder kruiden. Ook kon ik soep, ontbijtkoek en normale eierkoeken eten, maar daar bleef het bij. Dit begon in november (op een redelijk nare manier, waardoor ik in Duitsland in het ziekenhuis belandde. Ander verhaal, maar even om dit artikel wat meer spanning en sensatie te geven 😉 ). Nu is het dus alweer maart en gaat het een stuk beter.

Ik kan bijna weer alles eten. Alleen nog geen alcohol drinken, geen pittig eten, geen rauw vlees of rauwe vis, en ook niet te veel zure producten zoals citrusvruchten. En daarnaast dus ook geen zuivelproducten.

Wat ik dan wel eet? Eigenlijk nog steeds vaak rijst met groente en vis. Maar nu kan ik ook kleine hoeveelheden vlees eten. Daarnaast ook gewoon neutrale pasta’s en Aziatische gerechten. Dit wissel ik dan af met dingen als couscous en bulgur. Wel kook ik steeds minder de groente en eet ik ook gewoon weer dagelijks fruit. Helaas moet ik daarna wel vaak nog mijn medicijnen nemen omdat ik toch last van m’n buik krijg.

Je kan je dus misschien wel voorstellen dat ik vaak ziek ben. Gelukkig went dat. Net zoals het feit dat ik geen zuivel meer kan nuttigen. Voordat dit niet meer ging, was ik een enorme fan van melk en alle soorten kaas. Ik hield van brood en desserts en uit eten gaan. Dingen die ik nu niet zomaar meer kan doen, of eten. Natuurlijk kan ik wel terecht bij natuurwinkels voor bijvoorbeeld vegan mozzarella, maar om, als student, zes euro te betalen voor een bolletje vind ik toch iets teveel van het goeie. Dan liever niet.

Toen ik dus voor het eerst voelde dat ik niet meer tegen melk kon, stortte m’n wereld in (ja ja, spanning en sensatie he). Ik kon geen appeltaart meer eten, geen Ben en Jerry’s, geen jonge kazen, geen chocolademelk meer drinken, niet zomaar meer uit eten en niet zomaar meer vanalles in m’n winkelmandje gooien. Op het begin kon ik nog wel oude kazen eten (iets met melkeiwitten die dan zijn afgebroken en beter te verteren zijn) en ook yoghurt en geitenkaas. Tot in november. Ik was eigenlijk heel november al ziek. Steeds meer dingen die ik at, hield ik niet meer binnen. Maar wist ik veel. M’n intolerantie zal wel verergerd zijn, of een buikgriepje ofzo.

Eind november was ik met m’n vriend op weg naar Duitsland. In de auto werd ik steeds zieker en zieker en toen we er bijna waren, ging het echt niet meer. We zijn doorgereden naar het ziekenhuis en daar ben ik onderzocht. Ik had waarschijnlijk een maagslijmvliesontsteking. Ik kreeg er medicijnen voor en het gaat steeds beter nu. Sindsdien kan ik echter helemaal geen zuivel meer hebben.

Gelukkig kan ik het wel een beetje verdelen. Als ik een tijd absoluut geen enkel zuivelproduct binnenkrijg, dan kan ik daarna weer een pak met roze koeken eten zonder ziek te worden. Zo erg is het dus helemaal niet. Vooral omdat ik nu steeds meer zuivelvervangers tegenkom. Sojamelk, vegan kaas, sojayoghurt, bladerdeeg zonder boter, plantaardige boter, broodjes zonder zuivelproducten, apfelstrudel zonder zuivel (van de Lidl! Hemels!), pure chocola en noem het maar op. M’n wereld bouwt zichzelf dus langzaam weer op (nog meer sensatie!).

Op Instagram volg ik een aantal mensen die voor hun ontbijt smoothies drinken en veel rauwe groentes eten. Het eerste wat de dokter in Duitsland mij vertelde, was dat ik absoluut geen rauw fruit en rauwe groentes meer moest eten. Dit was heel slecht voor je maag, want het is erg slecht te verteren. Ik kan nu dus ook niet meer begrijpen dat mensen voor hun ontbijt een smoothie drinken. Het is zo slecht voor je maag. Je kan veel beter een kommetje havermout naar binnenwerken waarin je het fruit hebt meegekookt. Dit is veel beter te verteren, minder zuur en veel vullender terwijl het toch licht op de maag ligt. Zo veel beter voor je.

Wat ik hiervan geleerd heb, is dat als je zin hebt in iets je dat gewoon moet eten. Het is absoluut niet erg zolang je maar gezond en gevarieerd eet. En eet als je honger hebt. Het is niet goed voor je maag, en de rest van je lichaam om niet te eten als je lichaam daarom vraagt. Zolang je dat doet, kom je op een gezond gewicht voor jou.

Ik probeer absoluut niet op te scheppen met dit artikel, of medelijden te wekken, of mensen de les te lezen. Ik wil alleen mijn verhaal vertellen en mijn mening, tips en kennis delen over bepaalde dingen die met voeding te maken hebben.

Ik wil graag vaker schrijven over recepten, mijn eetgewoonten en al het andere wat met eten te maken heeft graag delen. Ik wil gewoon graag laten zien hoe belangrijk een goede voeding is, omdat ik dit wel geleerd heb afgelopen jaar. Maar ook omdat ik het gewoon heel leuk vind om dit te delen met jullie!

Dit artikel is dus het eerste artikel van een hoop artikels over food. Ik zal het dan ook hebben over mijn ervaringen en eetgewoontes, mijn recepten en nog veel meer! Hoop dat jullie net zo benieuwd zijn als ik! ❤

Je kan me ook volgen op Twitter en Instagram! Dat kan door hiernaast in de balk te klikken op het knopje ‘volgen’. Zou ik heeel leuk vinden!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s