Droom: IJsland

ijslandWat ik ontzettend graag een keer zou willen is om een tijdje naar IJsland te gaan. Het eiland bekijken en pas weg gaan als ik alles, maar dan ook echt alles, heb gezien. Met een backpack en 5 lagen kleding zie ik mezelf al over het eiland hobbelen. Maar als me nu zou worden aangeboden om naar Ijsland te gaan, zou ik dat afwijzen. Eerst een goede fotocamera.

ijsland2

Is het geen plaatje?
Kijk dan wat voor een plaatjes je krijgt. Prachtig. Als ik naar IJsland zou vertrekken zonder camera of met camera en zonder cameraskills zou ik dat mezelf niet vergeven. Het zou simpelweg dom zijn om zonder camera te vertrekken naar zo’n adembenemend eiland.

Het is namelijk zo dat je nooit twee keer naar een bestemming moet gaan als je nog andere dingen wilt zien. Stel dat je overlijdt. Dan heb je er niet uitgehaald wat er in zit.
Als je nog een keer naar IJsland wilt maar ook andere landen wilt bezoeken moet je eerst die landen de eer van jouw presentie geven. IJsland heb je al gezien, dus kan later.

Wat en wanneer
Ik zou er pas weg gaan als ik alles heb gezien. Sowieso alles wat je op deze foto’s ziet. Maar ook de vulkaan die vorig jaar nog in het nieuws was, misschien dat ik zelfs in één van de geisers ga zitten in zo’n toeristenpark. Ik zou ook heel erg graag over de black beaches willen lopen en Reykjavik en andere stadjes ontdekken.

Zorg ervoor dat je in IJsland bent tussen oktober en maart. Dit zijn de wintermaanden en dan is het eiland omhuld door duisternis. Het noorderlicht is dan nog beter zichtbaar. Mij zul je dan boven op een berg of vulkaan vinden rond middernacht, ergens waar alleen de stilte de duisternis breekt.

ijsland4

Ísland
IJsland, oftewel Ísland, heeft een oppervlakte van ongeveer 103.000 km². De hoofdstad is Reykjavik. Alle steden in IJsland liggen aan het water. Er is geen enkele stad die zich in het midden van het land waagt, wat niet gek is als je naar deze foto kijkt:

800px-IJsland_satelliet

Foto uit de ruimte: IJsland in de winter.
Bron: Wikipedia

Cijfertjes
De bevolkingsdichtheid is dan ook niet zo groot. In 2000 had het eiland 281.154 bewoners, in twaalf jaar tijd is dit met 32.029 inwoners toegenomen naar een aantal van 313.183. Dit is een toename van 11,4%. Zo’n toename in twaalf jaar is nog aardig wat. Dit zou betekenen dat er in die twaalf jaar, per jaar ongeveer 2669 inwoners bijkwamen. Ter vergelijking: in Nederland zijn er in 2000 ongeveer 15.294.000 inwoners, in 2012 zijn dat er 16.730.632. De toename in twaalf jaar bedraagt dan 9,4%.
De bevolkingstoename in IJsland is dus relatief meer dan de toename in ons eigen kaaskoppenlandje.

Deze cijfertjes zeggen voor de meeste waarschijnlijk niets en boeiend zijn ze ook niet. Voor mij betekent het dat ik snel een camera aan moet schaffen en de techniekjes in de vingers moet krijgen. De bevolking groeit, sneller dan in Nederland, en dus zal er steeds minder overblijven van de natuur. Al die mensen moeten natuurlijk ook een huis en werk. Logisch natuurlijk, maar toch zonde.

ijsland5Nog meer weetjes
In IJsland is de UTC +0, wat betekent dat het daar een uur vroeger is dan hier. Je betaalt er met de IJslandse Kroon (ISK). De meeste IJslanders stammen af van de Ieren en de Noren. De cultuur in het land is dan ook sterk gebaseerd op die van Noorwegen. De meerderheid van de bevolking is Luthers en het land is een gedecentraliseerde eenheidsstaat. Dit houdt in dat het land vanuit één punt wordt bestuurd en waar de macht bij de overheid ligt, net zoals in Nederland.

Heel, heel lang geleden, zo’n 20 miljoen jaar, is het eiland ontstaan  door vulkanische activiteiten. Het is ook een hele, hele lange tijd onbewoond gebleven, tot in 847 de Noor Ingólfur Arnarson het land op sprong. Het is daarna bewoond, onbewoond, er is op gevochten en er is vrede geweest. Uiteindelijk is het land op 17 juni 1944 onafhankelijk geworden en is deze datum uitgeroepen tot nationale feestdag.
bokAls ik dit zo typ en al die foto’s zie kan ik eigenlijk niet wachten om m’n backpack in te pakken en naar IJsland te vertrekken, wat jullie?

Wil je meer foto’s bekijken? Dat kan. Alle foto’s uit dit artikel behoren tot die van Skarpi (tenzij anders aangegeven). Hij  heeft prachtige foto’s van dit land gemaakt. Echt de moeite waard om ze even te bekijken!

Een reactie op “Droom: IJsland

Plaats een reactie